Götgatan, vår Gud

Jag är vägen, sanningen och livet. Fast vänta lite nu... nej det är jag ju inte. Det var ju Jesus som var det, inte jag! Undrar vad för slags väg han var? Kanske en cykelväg eller gågata, som Götgatsbacken t.ex. Hmm... eller väg i en mer symbolisk mening, mer som vägen till Gud? Ja så kan de i och för sig faktiskt mena. Jesus är vägen till Gud. Fast vänta lite nu en gång till! Jesus, Gud son, är ju också (om man nu tror på treenigheten) Gud.
Då skulle ju Gud själv alltså kunna vara vägen till Gud - vägen till sig själv. Så Gud kanske då i själva verket har fler en tre skepnader, om vi nu skulle anta att han också är en cykelväg eller gågata?

Haha nej vet ni vad, nu ska jag sluta spekulera i vare sig Gud är gågata eller cykelväg innan jag blir allt för djup. Jag har skrivit prov på Kristendomen och Judendomen idag, och känner att jag kan lämna det här med tro och religion bakom mig för evigt! Nej okej kursen är inte slut än, och det är ju intressant att diskutera olika religioner (kanske lite mer seriösa diskussioner än den korta jag nyss förde om cykelvägar..?) men jag kan i alla fall andas ut för stunden och vara glad över att ångesten för religionsprovet är över. Känns lite mer soft nu.

Provet fue bien! Kände mig dock som jag var religiös där ett tag då jag skrev om hur Jesusorden faktiskt skulle kunna fungera som bra levnadsregler. Skrev Gud minst femtio gånger på fyra sidor tror jag - nästan så att man blev lite frälst. Intressant det här med religion, och hur folk kan tro så olika samt hur vissa kan tro så starkt på Gud. Själv förblir jag ateist, men vem vet... man kan ju alltid konvertera om man skulle komma till insikt.

Puss

 


Kommentarer
Postat av: syndaren

HAHAHAHAHA söt <3 jag tror han snarare är en stig, du vet en sån som finns i skogen med barr och shit? Och JAG SKA göra det.

2011-10-04 @ 17:39:06
URL: http://wavewave.blogg.se/
Postat av: klara

haha, intressanta teorier. jag är själv kristen och tror jesus är vägen, sanningen och livet. fast kanske inte just som i götgatan, utan vägen till gud. anledningen att jesus säger det är ju att han predikade för judarna, som redan trodde på gud - men inte förstod att jesus var precis det. :)

2011-10-14 @ 09:50:31
URL: http://klarastiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0